Auto: Einde van gunstregime voor VZW’s vanaf 2026

06/11/2025 - Publié par : FiduPress < Retour Auto: Einde van gunstregime voor VZW’s vanaf 2026

Vanaf 1 januari 2026 zijn verenigingen zonder winstoogmerk (VZW’s) en andere organisaties die onder het belastingstelsel voor rechtspersonen vallen, verplicht om de aan hun voertuigen verbonden kosten mee op te nemen in hun belastbare grondslag. Daarmee komt een einde aan een sinds lang bestaand gunstregime, in het kader van de harmonisering van de autofiscaliteit die de vorige regering wilde doorvoeren.

Tot op vandaag werden VZW’s enkel belast op de terbeschikkingstelling van voertuigen, naargelang het geval berekend op 17% of 40% van het toegekende voordeel. Vanaf 2026 moeten hierbij alle aan het voertuig gelinkte kosten mee opgenomen worden: afschrijving, huur- of leasepremie, brandstof of elektriciteit, onderhoud, verzekeringen, wegenbelasting enzovoort.

De nieuwe regelgeving geldt voor alle aangekochte, gehuurde of geleasede voertuigen vanaf 1 januari 2026, en daarbij geldt de datum van ondertekening van de bestelbon of het huurcontract.

Welke voertuigen?

De hervorming geldt voor nagenoeg alle voertuigen die verenigingen gebruiken:

  • personenwagens ingezet voor onbezoldigd personenvervoer
  • voertuigen voor gemengd gebruik (personen en goederen)
  • minibussen voor vijf tot negen passagiers
  • en lichte bestelwagens die de administratie beschouwt als personenwagens

Volgens motorversie

Voor auto’s met een benzine- of dieselmotor en plug-in hybrides die vanaf 1 januari 2026 worden aangekocht of gehuurd, worden alle kosten in hun totaliteit onderworpen aan belastingen.

Voor zero-emissievoertuigen (elektrisch of waterstof) wordt de belasting progressief ingevoerd: 

  • 5% van de kosten voor nieuwe ingebruiknames in 2027
  • 10% in 2028
  • 17,5% in 2029
  • 25% in 2030
  • en 32,5% vanaf 2031

Tot 31 december 2026 blijven nieuw ingezette elektrische voertuigen in principe dus nog vrijgesteld van deze maatregel.

Vaste voet van 25%

De toepasbare belastingvoet op deze nieuwe kosten bedraagt 25%. Concreet zal dus een kwart van het in de belastbare grondslag opgenomen bedrag verschuldigd zijn.

Wanneer een voertuig door een medewerker of vrijwilliger gebruikt wordt, kan de organisatie dat belastbare bedrag wel terugschroeven door te werken met een voordeel van alle aard of een eventuele persoonlijke bijdrage van de gebruiker. Op die manier kan een dubbele belasting op dezelfde uitgave worden vermeden.

Te onthouden

Om de impact van deze hervorming tot een minimum te beperken:

  • is het sterk aangeraden om bestelbons of leasecontracten voor voertuigen met verbrandingsmotor nog te tekenen vóór eind 2025
  • houden organisaties die elektrische voertuigen willen inzetten best rekening met de progressieve invoer van de belastingen
  • is het beter om deze nieuwe fiscale last meteen mee op te nemen in de TCO-berekening
  • en is het belangrijk om elk voertuig correct te categoriseren, om onvoorziene verrassingen bij de belastingberekening te vermijden. 

Bron

Retour