Is het geld van uw bedrijf van u?
17/07/2024 - Publié par : FiduPress < RetourHet onderscheid maken tussen het geld van uw bedrijf en uw persoonlijk geld is niet altijd gemakkelijk. Terwijl sommige geldtransacties tussen uw bedrijf en uzelf gereguleerd zijn, zijn andere dat niet. Door zonder voorzorgsmaatregelen en zonder duidelijke grens tussen "professioneel" en "privé" te handelen, kunt u schulden opbouwen. Deze schulden worden in jargon "lopende rekeningen" genoemd. Ik leg u uit hoe u dit kunt ontwarren. Wat zijn de risico's van het bestaan van dergelijke schulden? Welke voordelen heeft u om ze te identificeren, te begrijpen en vooral af te lossen?
Maar natuurlijk. U weet het. Als ik u de vraag stel, zult u natuurlijk zeggen: "Natuurlijk, het geld van mijn bedrijf is niet van mij". Ontegenzeggelijk.
Ja, maar in absolute termen is uw bedrijf ook uw kindje. Zijn rekeningen, uw rekeningen, soms is de grens vaag.
Omdat u een deel van uw levensstijl financiert via uw bedrijf. Omdat u de kas aanvult als het in moeilijkheden verkeert. De verwarring is groot, de schaduwzones stapelen zich op. Maar hun bestaan is risicovol. Ongereguleerde geldstromen leiden tot een schuld… een schuld die enorm en vernietigend kan zijn.
Dus, wat is het antwoord op de vraag: is het geld van het bedrijf van u?
NEE, HET GELD VAN HET BEDRIJF IS NIET VAN U
Uw bedrijf is uw kind. Maar zoals uw kind, behoort het niet aan u. Zoals uw kind, heeft u de verantwoordelijkheid ervoor. Zoals uw kind, kan het zonder u leven.
Het doet pijn om het toe te geven, maar zo is het. Het geld van uw bedrijf behoort tot uw bedrijf. Het is een eigen rechtspersoon, die zijn eigen belangen, eigen rekeningen en eigen portefeuille heeft.
DOCUMENTEN OM DE TRANSACTIES TE REGULEREN
Dus ja, het geld van uw bedrijf circuleert. Dat is een feit. Er zijn transfers tussen het bedrijf en zijn bestuurders. Strikte regels reguleren deze transfers. Elke stroom tussen het bedrijf en uzelf, inkomend of uitgaand, moet worden vastgelegd in contracten, loonstrookjes, documenten over dividenden…
Maar de grenzen van deze overeenkomsten tussen uw bedrijf en uzelf zijn variabel. Onmiddellijke geldbehoeften kunnen in beide richtingen ontstaan. En buiten het kader vallen. Dat wil zeggen, niet overeenkomen met wat aanvankelijk tussen uw bedrijf en uzelf was afgesproken.
In dat geval ontstaan er schulden, die zich manifesteren als lopende rekeningen, tussen uw bedrijf en uzelf. Wat zeggen deze lopende rekeningen over uw geld en dat van uw bedrijf?
HET GELD VAN UW BEDRIJF MOET OP DE JUISTE MANIER WORDEN GEBRUIKT
De regel, de basis: "elke opgenomen euro moet worden verantwoord". Laat u inspireren door die Scandinavische politieke series, waar ministers kunnen vallen vanwege verkeerd gebruik van hun zakelijke creditcard.
Een uitgave met het geld van het bedrijf moet worden gevalideerd door een factuur of een bewijsstuk op naam van het bedrijf. Maar stel dat dit niet het geval is. Dat "elke ochtend hij zijn chocoladebroodje kocht, la la la laaaa" met zijn bedrijfskaart. Wie "ontbijt" zegt, zegt "privé-uitgave". Wie "chocoladebroodje" zegt, zegt "2€ elke ochtend".
Na 20 werkdagen, aan het eind van de maand, heeft u een schuld van 40€ tegenover uw bedrijf. Ja, ja. Hoe verantwoordt u dit chocoladebroodje boekhoudkundig? En verzin geen excuses. Het chocoladebroodje in de ochtend is niet voor uw bedrijf (niet zoals een zakelijke lunch bijvoorbeeld).
DUS 40€ schuld tegenover uw bedrijf. Er ontstaat dan een lopende rekening tussen uw bedrijf en uzelf.
Dat is voor België. In Frankrijk is het snel opgelost. Het is verboden om geld te verschuldigd te zijn aan uw bedrijf. Het is misbruik van bedrijfsgoederen. De gevolgen: zeer zware boetes en gevangenis! Controleer dit in uw land.
HET BASISPRINCIPE VAN EEN LOPENDE REKENING TEN GUNSTE VAN UW BEDRIJF
U bent verplicht om deze lopende rekening op elk moment terug te betalen. Zo simpel is het? Ja. Uiteraard zal een schuld van 40€ niet onoverkomelijk zijn om terug te betalen. Maar wat gebeurt er als de terugkerende aankopen ruimschoots buiten het kader van het ontbijt vallen?
Boom, 150€ aan boodschappen. Boom, het onderhoud van de auto van mevrouw. Boom, vakantie in Griekenland. Boom, een nieuwe televisie. De bankkaart van uw bedrijf heeft het zwaar gehad. Geef toe, het is een behoorlijk handige bron. Maar u graaft daar een schuld, zonder het te beseffen.
En hoe langer u erover doet om dit probleem te beseffen, hoe moeilijker het wordt om uw schuld terug te betalen. Zoals mijn klant, die we Thierry zullen noemen:
GEEN PORSCHE VOOR DE CHIRURG
Thierry is chirurg. Hij heeft een bedrijf opgericht. Natuurlijk gebruikt hij de kaart van de zaak voor al zijn privé-uitgaven. Na 3 jaar heeft hij een schuld van 100.000€ tegenover zijn bedrijf… zonder het te beseffen.
Het moet begrepen worden: Thierry, zoals veel klanten in vrije beroepen, is niet erg administratief ingesteld. Volgens zijn eigen bekentenis "haat hij het". Hij tekent zijn boekhoudkundige documenten blindelings. Hij heeft andere dingen aan zijn hoofd…
Alles gaat goed tot de dag dat de bankier weigert zijn nieuwe Porsche Cayenne te financieren. De reden is simpel: "Uw rekeningen staan in het rood. U heeft een enorme schuld tegenover uw bedrijf. Ik heb een categorische weigering ontvangen om u te financieren."
Koude douche. Totale verwarring. Oké, we zijn het erover eens dat het hem alleen heeft verhinderd om zijn auto te kopen, er is geen ramp gebeurd. Maar het is toch vervelend. En in sommige gevallen zijn de gevolgen ernstiger. Het is dus beter om op de hoogte te zijn van het bestaan van deze lopende rekening en de risico's die ze met zich meebrengt.
DE RISICO'S VAN EEN LOPENDE REKENING TEN OPZICHTE VAN UW BEDRIJF
⛔️ De bank weigert u een lening, zoals bij onze chirurg.
⛔️ De schuld stapelt rente op. Gemiddeld is de rente in België 10% per jaar. Dus op een schuld van 100.000€, komt dat neer op 10.000€ rente per jaar die wordt toegevoegd aan de oorspronkelijke schuld.
⛔️ De verkoop van uw bedrijf wordt pijnlijk. De koper zal uiteraard onmiddellijke terugbetaling van wat u aan het bedrijf verschuldigd bent eisen. Tenzij u een afbetalingsplan (een leenovereenkomst, ahhh een barbaars woord) heeft opgesteld op het moment van de verkoop om de terugbetaling van uw schuld te spreiden. Idealiter heeft u alles terugbetaald voordat u uw bedrijf verkoopt.
⛔️ Het faillissement van uw bedrijf wordt ook pijnlijk. De curator zal onmiddellijke terugbetaling van de schulden die u tegenover het bedrijf heeft eisen om eerst de staat, vervolgens uw leveranciers en uw werknemers terug te betalen.
⛔️ Uw erfgenamen moeten uw schulden terugbetalen in geval van overlijden. Als de schulden niet zijn gewist, vallen ze in de nalatenschap. Afhankelijk van de hoogte van de schulden, moeten de erfgenamen goed nadenken over het al dan niet aanvaarden van de nalatenschap. Wat de bestuurder betreft, is het belangrijk om zich bewust te zijn van deze schulden en de noodzaak om ze af te lossen als hij geen onwelkome verrassing aan zijn erfgenamen wil achterlaten.
TIP 1
Maak nieuwe afspraken met uw bedrijf:
✅ Om uw lopende rekening - uw schuld - te corrigeren, stel een leenovereenkomst op, ook wel "afbetalingsplan" genoemd.
✅ Om te voorkomen dat u geld uit de kas neemt en uw schulden vergroot, verhoog uw salaris of keer dividenden uit.
Verschillende oplossingen zijn mogelijk, raadpleeg uw financieel adviseur of advocaat.
DUS
In het geval van een overdracht van geld van het bedrijf naar uw zak, op de vraag: "is het geld van het bedrijf van u?", is het antwoord NEE. En u zult het moeten terugbetalen.
Maar zijn er voorwaarden waaronder het geld van het bedrijf van u blijft?
JA, HET GELD VAN HET BEDRIJF IS VAN U
Om verschillende redenen vult u regelmatig de kas van uw bedrijf aan met uw eigen geld. Een verlieslatende activiteit, weigering van bankfinanciering, gebrek aan liquiditeit… U speelt de bankier door uw bedrijf de nodige sommen geld te lenen.
Elke keer dat u geld via uw privérekening injecteert, heeft uw bedrijf een schuld tegenover u. Er ontstaat een lopende rekening ten nadele van uw bedrijf en ten gunste van uzelf.
WAT IS HET RISICO VOOR UW BEDRIJF?
? Een waardeverlies elke keer dat u er geld in injecteert.
? Een dubbele betaling voor de koper bij verkoop van uw bedrijf: bijvoorbeeld, eenmaal 100.000€ voor de aankoop van het bedrijf met zijn eigen geld. Een tweede keer om u terug te betalen als voormalig aandeelhouder met het geld van het bedrijf dat nu van hem is.
? Een hogere belasting bij overlijden. Als het bedrijf schulden heeft tegenover de overledene, wordt dit bedrag
toegevoegd aan zijn nalatenschap. Dus, u denkt "bingo!". Ja, maar nee, want als het bedrag groot is, worden de erfgenamen belast over dit bedrag terwijl het misschien nog niet in hun bezit is. Waarom? Omdat het bedrijf de middelen moet hebben om het bedrag aan hen te betalen.
TIP 2
Om de situatie te deblokkeren, kunt u een schuldkwijtschelding ten gunste van het bedrijf overeenkomen onder bepaalde voorwaarden (raadpleeg uw financieel adviseur en/of advocaat). Dat wil zeggen, u kunt beslissen om niet terugbetaald te willen worden.
DUS
In het geval van geldtransfers van uw zak naar het bedrijf, op de vraag: "is het geld van het bedrijf altijd van u?", is het antwoord JA. En het bedrijf zal u moeten terugbetalen.
EN UW PARTNER? HEEFT HIJ SCHULDEN AAN UW BEDRIJF? OF OMGEKEERD?
U heeft het begrepen, het verwarren van het geld van uw bedrijf en uzelf is niet onschuldig. De gevolgen kunnen aanzienlijk zijn. Maar wat doet uw partner? Zijn er schulden tussen uw gezamenlijke bedrijf en hem? Zijn er lijken in de kast? Het is de moeite waard om het te controleren.
Stel uzelf de juiste vragen:
❓ Bestaat er een of meerdere lopende rekeningen/schulden tussen mijn partner en ons bedrijf?
❓ In welke richting? ten gunste van het bedrijf of ten gunste van hem?
❓ Wie is wie geld verschuldigd? Sinds wanneer? Waarom?
❓ Wat is het toepasselijke rentepercentage?
Als aandeelhouder is het belangrijk om deze schulden, deze lopende rekeningen, te identificeren om te weten:
? of uw bedrijf echt goed presteert of niet?
? waarom het niet goed presteert, als dat het geval is?
? of uw partner zich abnormaal gedraagt op dit gebied?
Het is ook belangrijk om het bestaan van dergelijke schulden te identificeren bij de aankoop of verkoop van een bedrijf.
KORTOM
IS HET GELD VAN HET BEDRIJF VAN U?
GEVAL 1 – NEE
In principe is het geld van het bedrijf niet van u. Het behoort tot het bedrijf en moet op een nuttige en verantwoorde manier worden besteed. Elke persoonlijke uitgave van het geld van het bedrijf leidt tot een schuld. Het is een lopende rekening ten gunste van uw bedrijf.
Let op, in Frankrijk bestaan deze lopende rekeningen niet. Geld lenen van uw bedrijf is misbruik van bedrijfsgoederen.
U bent verplicht deze schuld op elk moment aan uw bedrijf terug te betalen.
GEVAL 2 – JA
Als u geld in het bedrijf injecteert, blijft dit geld van u en heeft het bedrijf een schuld tegenover u. Deze lopende rekening, ten gunste van u, moet door het bedrijf worden terugbetaald.
Auteur : Franck Debue (Advocaat)
Bron (Vertaald uit het Frans)
Retour