Bedrijven moeten hun contractvoorwaarden vóór 1 september aanpassen aan de nieuwe wetgeving inzake onbetaalde facturen

21/08/2023 - Publié par : FiduPress < Retour Bedrijven moeten hun contractvoorwaarden vóór 1 september aanpassen aan de nieuwe wetgeving inzake onbetaalde facturen

Bedrijven hebben nu nog maar twee weken de tijd om hun contractuele voorwaarden aan te passen aan de nieuwe wetgeving met betrekking tot achterstallige facturen.

De nieuwe wet heeft tot doel onredelijke boetes en te agressieve benaderingen door incassobureaus te verbieden. Vanaf september mogen bedrijven geen kosten meer in rekening brengen voor de eerste betalingsherinnering.

Klanten die zo'n herinnering ontvangen, hebben nu 14 dagen de tijd om hun openstaande bedrag te voldoen. Alleen als ze niet binnen deze termijn betalen, kunnen zij te maken krijgen met vertragingsrente of kosten. De kosten zijn gemaximeerd. Bijvoorbeeld, voor een openstaande schuld van 150 euro kan de vergoeding maximaal 20 euro bedragen. Voor een onbetaalde factuur van 1000 euro wordt dit plafond verhoogd naar 90 euro.

Twee deadlines

Maar de nieuwe wetgeving zorgt ook voor extra werklast voor bedrijven. De nieuwe regels zullen van toepassing zijn op nieuwe contracten vanaf 1 september, met een overgangsperiode voor bestaande contracten tot 1 december. Dit zijn ook de twee deadlines waarop bedrijven de contractuele bepalingen en algemene verkoopvoorwaarden moeten hebben aangepast voor hun klanten.

Dus bedrijven die op dit moment een boete voor onbetaalde facturen hanteren vanaf de eerste herinnering in hun algemene voorwaarden, moeten deze zo snel mogelijk bijwerken in hun contracten. Hetzelfde geldt voor informatie over achterstandsbetalingen en andere punten met betrekking tot het beleid voor het innen van onbetaalde vorderingen.

Retour